Leiebetingelser

Leiebetingelser
Nordic Bilutleie AS

For at det skal være lett for deg å få en oversikt finner du først et sammendrag av de mest sentrale betingelsene. Lenger ned viser alle betingelser samlet.

Leiebetingelser, sammendrag

Alder – og førerkort:
Minimumsalder for å leie bil er 19 år. Fører må ha hatt gyldig førerkort i minst 1 år. Vi har ingen øvre aldersgrense for leie av bil.

Åpningstider – henting og tilbakelevering:
Våre åpningstider er 09-18 mandag til lørdag. Normalt må henting og levering av bil skje i åpningstiden. Ønsker du å hente eller levere bilen utenfor åpningstidene så må dette avtales med oss. Henting av bil utenfor åpningstiden vil medføre et gebyr på kr. 250. Når det gjelder levering kan bilen settes på parkeringen og nøkkelen legges i nøkkelboks som står utenfor kontoret. Husk å send sms til +47 46117026 når bilen er levert.

Full til full:
Full til full gjelder. Dersom vi må fylle på etter innlevering vil du bli fakturert for brukt drivstoff  samt et påfyllingsgebyr på kr. 100.

Innbetaling:
Beløpet for hele leieperioden må betales før henting. Både med manuell betaling med kort på vårt kontor ved henting av bilen – som ved online reservasjon vil transaksjonen bli belastet ditt kredittkort umiddelbart. Alle våre priser er i NOK, inklusive MVA.

Avbestilling og sen retur:
Avbestilling uten kostnad må skje minimum 24 timer før hentetid. Hvis man utelater å gjøre dette ser vi oss nødt til å belaste et avbestillingsgebyr på 30 % av avtalt leiesum, minimum kr. 200.
Selv om vi prøver å være fleksible, kan sen retur resultere i et gebyr for sen retur.

Forsikring:
Alle biler har forsikring, men dersom det er skader på bilen som skyldes førerens feil, er det en egenandel begrenset oppad til kr 12.000. Dersom kunden kjøper en Superforsikring vil dette beløpet være begrenset til NOK 5000.

Bompenger – ferge etc.
Vi reserverer kr. 1000 som sikkerhet for betaling av bompenger, ferger og parkeringsavgifter. Dette beløpet ligger under forsikring og overskytende vil bli tilbakebetalt senest innen 30 dager.

Hva om bilen stopper?

Ulykker kan skje og biler kan havarere. Selv om vi anstrenger oss for å holde bilene våre i topp teknisk stand, kan det oppstå et havari. I slike tilfeller vil vi gjøre vårt beste for å hjelpe deg både med henting og levering av ny bil. Dette avhenger imidlertid av flere faktorer som avstand, tidspunkt når det skjer, om vi har tilgjengelige biler osv. Hvis du er strandet langt unna, kan det hende du må benytte offentlig transport for å komme deg tilbake. Ring alltid Nordic Bilutleie umiddelbart hvis en ulykke eller havari inntreffer. Får du ikke svar på telefon send epost til booking@nordic-bilutleie.no.

Sjekk alltid drivstoffet!
Tro det eller ei. De fleste havarier er forårsaket av at kunder fyller feil drivstoff! Hvis du ikke er sikker på hva du skal fylle, spør om hjelp på bensinstasjonen eller ring oss. Fylling av feil drivstoff kan gjøre forsikringen ugyldig.

Bulker og riper:
Vi anbefaler at du går rundt bilen og tar en video eller bilder før og etter bruk! Ved å gjøre dette har du din egen dokumentasjon i tilfelle det er tvil om skader. Noen ganger er ikke kundene klar over at bilen har blitt oppskrapt. Se for deg dette, akkurat da du forlot bilen ved parkeringsplassen og gikk inn i en butikk, kom et barn borti den med sykkelen og laget en ripe. Ingen la merke til det, og du er ikke sikker på om ripen var der før eller etter at du brukte bilen . I slike tilfeller vil en video kunne fortelle om skaden var der før eller etter at du leide bilen.

Bulker og riper – hva vil det koste?
Bilreparasjoner i Norge er dyre. Hvis du for eksempel rygger på et trafikkskilt så må du regne med å betale for reparasjonen, maksbeløpet er 12000 kr (5000 med superforsikring). Vi prøver å være rimelige, hvis vi mener at en umiddelbar reparasjon ikke er nødvendig eller at skaden er liten, vil vi normalt belaste deg med et beskjedent gebyr eller i noen tilfeller, ingenting i det hele tatt!

Hva med et flatt dekk?
Dersom vi trenger å ringe Veihjelp må du betale et assistansegebyr. Benytter du eget medlemsskap f.eks. i Viking bortfaller dette.  Vær oppmerksom på at den vanlige forsikringen ikke dekker utskifting av defekte dekk, men Superforsikringen gjør det. Det samme gjelder mistet/knekt bilnøkkel.

Gratis kjøreavstand:
Vi har alltid fri KM på all utleie! Kjør så mye du vil uten å bekymre deg for km-avgifter!

Bare i Norge!
Vær oppmerksom på at våre biler kun er til bruk i Norge. Hvis du planlegger å kjøre ut av landet, må en skriftlig avtale signeres av oss.

Leiebetingelser Nordic Bilutleie

ALDER
Minimumsalder for å leie bil er 19 år. Man må også ha hatt gyldig førerkort sammenhengende i minst 1 år. Ved spesielle biltyper har vi høyere aldersgrenser. 

ÅPNINGSTIDER – HENTING OG TILBAKELEVERING:
Våre åpningstider er 09-18 mandag til lørdag. Normalt må henting og levering av bil skje i åpningstiden. Ønsker du å hente eller levere bilen utenfor åpningstidene så må dette avtales med oss. Henting av bil utenfor åpningstiden vil medføre et gebyr på kr. 250. Når det gjelder levering kan bilen settes på parkeringen og nøkkelen legges i nøkkelboks som står utenfor kontoret. Husk å send sms til +47 46117026 når bilen er levert.

BETALING
Beløpet for hele leieperioden må betales før henting. Både med manuell betaling med kort på vårt kontor ved henting av bilen – som ved online reservasjon vil transaksjonen bli belastet ditt kredittkort umiddelbart.
Kunder uten kredittavtale må deponere ved avhenting av bil. All deponering skjer ved at vi reserverer leiebeløpet pluss et depositum (tilsvarer ca 20% av leiesummen / minimum kr 1000,-) på kundens kredittkort. Beløpet som reserveres står hele tiden på kundens konto, men det er ikke disponibelt for kunden. På grunn av automatisk oppdatering av bompasseringer fra bompengeselskapene avregnes ikke kontrakten før det har gått noen dager etter innlevering. Etter at vi har trukket leiebeløp, eventuelle bompasseringer og drivstoff, vil resten av depositumet frigjøres. Det frigjorte beløpet er normalt disponibelt for kunden 1-3 virkedager etter avregning. Alle våre priser er i NOK, inklusive MVA.

BILER OG UTVALG
Kunder kan reservere / bestille en bil fra en kjøretøyklasse, ikke et bestemt kjøretøy. Selv om vi prøver å tilby kjøretøy etter kundenes ønsker, vil valg av et spesifikt kjøretøy avhenge av tilgjengelighet.

ANGRERETT / AVBESTILLINGSGEBYR
Alle bestillinger er bindende. Avbestilling uten kostnader må skje minimum 24 timer før bestilt avhentingstidspunkt. Hvis man unnlater å gjøre dette ser vi oss nødt til å belaste et avbestillingsgebyr. Avbestillingsgebyret er 30% av avtalt leiesum, minimum kr. 200.

SELVRISIKODEKNING
Våre utleiepriser inkluderer forsikring. Alle leieforhold har egenandel ved skade. Basis forsikring inkluderer kollisjonsskadeforsikring (CDW) og biltyveriforsikring (TP)

EGENANDELSREDUKSJON / SUPERFORSIKRING (CDW)
Du kan mot et tillegg i pris redusere egenandelen. Uten kjøp av superforsikring (CDW) er vår egenandel 10.000 kroner. Ved å tegne superforsikring reduseres denne til 5000 kroner. Tegning av egenandelsreduksjon må gjøres ved leieforholdets start.

HENTING / LEVERING
Henting og levering skjer på selskapets adresse i Andreas Linds gate 9 i Harstad dersom ikke annet er avtalt.

BOMVEIER / AUTOPASS
Bompasseringer belastes etterskuddsvis. Bompasseringer er fritatt for mva. Det tilkommer et administrasjonsgebyr på kr. 65 ved avregning.

DRIVSTOFF/LADING
Bilen utleveres fulltanket og innleveres fulltanket. Dersom vi må fylle etter innlevering vil vi faktureres for medgått drivstoff (bensin/diesel/strøm) samt et påfyllingsgebyr på kr. 100.

PARKERINGSGEBYR
Dersom du blir ilagt gebyr for feilparkering er dette ditt ansvar og gebyr/bot må betales omgående. Vær spesielt oppmerksom på de mange private parkeringsplasser som ofte krever betaling hele døgnet. NB! Manglende betaling av parkeringsgebyr vil medføre et krav mot deg personlig. Gebyr, samt tilleggsgebyr, kan øke med flere hundre kroner.

UTENLANDSGEBYR
Det må avtales på forhånd hvis bil skal kjøres ut av Norge, hvis ikke vi blir gjort oppmerksom på dette, så er forsikring ikke gjeldende på bilen.

ØVRIGE VILKÅR

I. LEIETAKERS ANSVAR
1. I leietiden og inntil kjøretøyet er levert tilbake til utleier, bærer leietaker alt ansvar for kjøretøyet og bruken av det som om han var eier av dette, herunder også parkerings- og trafikkforseelser o.l. Leietaker er fullt ut erstatningspliktig for alle skader påført av og på kjøretøyet (ref. utleiers norske leiebetingelser).

2. Inntreffer kollisjonsskade, skade ved utkjøring e.l. kan utleieren ellers dennes forsikringsselskap søke regress hos leieren dersom leietaker har utvist grov uaktsomhet eller overtrådt de plikter han har etter disse leievilkår. Alle skader skal leietaker omgående melde til utleieren eller representant for denne. Er dette umulig, skal saken anmeldes til politiet. I motsatt fall risikerer leier å bli holdt ansvarlig for hele skaden.

3. Tyveri, brann, hærverksskader, personskader og skade på dyr skal alltid meldes til politi og utleier.

4. Leiers egenandel forfaller umiddelbart til betaling (ref. gjeldende norske leiebetingelser).

5. Leietager blir belastet en egenandel pr. skadetilfelle.

II. SELVRISIKO-DEKNING
1. Leietakers ansvar for egenandel og ansvarsgodtgjørelse etter foregående pkt. 4, reduseres dersom leietaker ved leiestart tegner selvrisiko-dekning (C.D.W. – Superforsikring).

2. Leietaker kan ikke påberope seg slik dekning dersom dette ikke er påført leiekontrakten.

3. Unntatt for selvrisiko-dekning og leiers egenandelsbegrensninger er skade påført kjøretøyet som følge av uaktsomhet, blant annet følgende:

A. Skader som er påført bilen på grunn av last som har forskjøvet seg, er dårlig surret eller emballert.

B. Brent eller skåret hull, flekker på setetrekk e.l.

C. Rygging uten hjelpemann.

D. Felgkjøring av dekk.

E. Skader oppstått ved snøras fra hustak hvor det er oppsatt anvisere.

F. Slagskader på karosseri/understell ved bruk av snøkjettinger.

G. Skader som skyldes kjøring på steder som ikke har fysisk plass til kjøretøyet i høyde, bredde eller lengde.

H. Skader som følge av kjøring utenfor offentlig vei eller område stengt for alminnelig ferdsel, uten skriftlig aksept fra utleier.

I. I tillegg til punktene over så er leietaker ansvarlig for ekstra rens/rengjøring på grunn kroppsvæsker, dyrehår og flekker på seter og interiør.

I. Øvelseskjøring

III. LEIETAKERS PLIKTER

1. Leietaker plikter å behandle kjøretøyet på forsvarlig måte, og ikke:
A. Benytte kjøretøyet til øvelseskjøring

B. Ta kjøretøyet ut av landet uten utleiers samtykke.

C. Benytte kjøretøyet i ulovlig øyemed.

D. Overlate kjøretøyet til andre – eller la det kjøres av annen enn sjåfør allerede godtatt av utleieren før leieforholdet startet.

E. Benytte kjøretøyet til billøp, fartsprøver eller konkurranse.

F. Taue andre kjøretøy.

G. Befordre flere personer enn det antall det er registrert for.

H. Kjøre med leid kjøretøy i påvirket tilstand, være seg av alkohol, narkotika, medisiner eller annet.

I. Forlate bilen ulåst.

J. Laste bilen med mer enn kjøretøyet er registrert for. Dersom leietaker overtrer noen av disse pliktene, er han ansvarlig for enhver økonomisk følge av inntruffet skade, tap og ekstraomkostninger.

K. I tillegg er leietaker ansvarlig for ekstra rens/rengjøring pga søl av væsker og dyrehår på seter og interiør.

2. Inntreffer kollisjonsskade, skade ved utforkjøring e.l. eller oppstår teknisk feil av slik art at leietaker ikke kan fortsette med kjøretøyet, plikter leietaker omgående å underrette utleier om hendelsen. Dersom tekniske feil kan bli utbedret innen en tid som står i rimelig forhold til leietakers behov og leietiden, kan leietaker ikke avbryte leieforholdet. Om så skjer vil leietaker være ansvarlig for leien inntil kjøretøyet er tilbakelevert til utleieren – dog med fradrag av den tid da kjøretøyet var i ustand. Avbrytes leieforholdet i slike tilfeller av leietakeren, er han ansvarlig for de utgifter utleieren blir påført i forbindelse med å få kjøretøyet bragt tilbake. Dersom reparasjonen ikke kan besørges innenfor den nevnte frist, avgjør utleieren om han vil levere nytt kjøretøy til kunden for fortsettelse av leieforholdet, eller om leieforholdet skal ansees som opphørt fra den tid utleieren fikk melding om forholdet fra leietaker. Utleieren besørger da kjøretøyet tilbaketransportert for egen regning, og utleieren er da uten ansvar for ethvert tap eller ansvar som leietaker måtte påføres.

3. Leietaker plikter å sørge for smøring av kjøretøyet samt å foreta oljeskift i henhold til utleiers instruksjoner eller når dette antas å være nødvendig. Utgifter til olje refunderes av utleier til leietaker mot kvittering fra bensinstasjon/serviceverksted påført bilens registreringsnummer og speedometerstand. Smøreolje og kjølevann samt lufttrykk i alle hjul skal kontrolleres ved hver annen opptanking av drivstoff.

IV. LEIETAKERS ØKONOMISKE ANSVAR
Leietakers økonomiske ansvar er spesifisert i utleiers gjeldende NORSKE LEIEBETINGELSER og prislister som leietaker, ved sin signatur på denne leiekontrakt, aksepterer som del av denne leiekontrakt.

V. ANSVARSFRAVIKELSE
Utleieren fraskriver seg ethvert ansvar overfor leieren m.h.t. tap av tid, penger eller annet som måtte oppstå av, eller ha forbindelse med leieforholdet. Dersom bestilt kjøretøy ikke kan utleveres på grunn av forhold som utleier ikke kan kontrollere (for eksempel sen tilbakelevering fra kunde), så vil vi så langt det er mulig forsøke å skaffe en alternativ bil. Kunden må da ta stilling om dette kjøretøyet aksepteres.

Utleiers ansvar for gjenglemte gjenstander m.v. Utleier påtar seg intet ansvar for skade på eller tap av eiendom som av leietaker eller annen person er etterlatt, oppbevart eller befordret i kjøretøyet i leieperioden, eller etter tilbakelevering til utleier. Leietaker fritar utleier for alle krav som på grunn av slike tap eller skader kan gjøres gjeldende mot utleier.

Viktig. Ubetalte eller for sent betalte bøter/avgifter blir tillagt ekstra gebyr. Alle bøter bør betales omgående.

I forbindelse med ditt leieforhold har vi reservert et beløp på ditt kort, tilsvarende leiebeløp, pluss depositum. Reservasjon av et slikt beløp er en forutsetning for å få leie bil hos oss hvis man ikke har firma- eller fakturaavtale. Dette blir IKKE trukket fra din konto, men reserveres på ditt kort/din konto frem til bilen er levert tilbake og leieforholdet gjøres opp. Reservasjonen er for oss en garanti for det beløpet du vil være skyldig Nordic Bilutleie etter endt leieforhold.

INFO VEDR DEPOSITUM/RESERVASJON PÅ KORT
Når leieforholdet avsluttes og avregnes vil den faktiske kostnaden belastes ditt kort og reservasjonen oppheves fra vår side.  Vi avregner normalt kortbelastninger innen 72 timer etter at bilen er levert tilbake. Selv om reservasjonsbeløpet aldri blir trukket fra din konto, kan det i noen tilfeller likevel ta noen dager før beløpet igjen blir tilgjengelig for deg. Dette skyldes systemforhold hos din bank eller kortselskap, og er ikke noe vi som utleier kan påvirke. Dersom du opplever problemer med dette må du derfor kontakte din bank eller kortselskap.

KLAGE
Hvis det er noe du ikke er fornøyd med, må du først ta saken opp med oss som utleier. Send oss en epost til booking@nordic-bilutleie.no
Føler du at du ikke når frem anbefaler vi deg å benytt Forbrukerrådets klagebrev: https://www.forbrukerradet.no/forside/klagebrev/

Har du spørsmål? Ta kontakt!

+47 46117026

Bestill leiebil online
Online booking
Rull til toppen